Hvilepuls: Hvad er normalt for de fleste mennesker?

Hvilepuls

Hvilepuls omtales ofte som et godt mål for, hvor god form du er i. Næsten alle pulsmålere har funktioner til at måle din hvilepuls. Samtidig ser det ud til, at folk bliver mere og mere optagede over netop dette.

I denne artikel giver vi dig information om, hvad der er en normal hvilepuls. Samtidig gennemgår vi forskellige faktorer, der påvirker hvilepulsen, og hvordan den skal måles.

Bemærk: Læser du denne artikel, fordi du er lidt bekymret for din hjertesundhed? Måske har du bemærket, at noget ikke er helt, som det plejer med dit hjerte? Så bør du gå til lægen. At have flere hjerteslag end normalt  er for det meste harmløst, men kun en læge kan faktisk foretage den vurdering. Indholdet af denne artikel er ikke medicinsk rådgivning!

Normal hvilepuls: Indholdsfortegnelse

Kort opsummering: Ofte stillede spørgsmål

Hvad er en hvilepuls?

Hvilepuls er et mål for, hvor hurtigt dit hjerte slår, når du er i hvile. Pulsen måles i slag pr. minut.

Hvordan måles hvilepulsen?

  1. Tryk fingrene mod håndleddet eller mod halspulsåren. Prøv dig frem indtil du mærker din puls.
  2. Brug et stopur og indstil det til 60 sekunder.
  3. Tæl alle dine hjerteslag i løbet af de 60 sekunder. Dette er din hvilepuls!

Hvornår skal man måle hvilepulsen?

Du skal være helt stille, og din krop skal være afslappet. Du må ikke være stresset, og hvis du lige har været i bevægelse, vil din puls sandsynligvis være en hel del højere.

For det meste anbefales det at måle din hvilepuls om morgenen, lige efter du er vågnet. Og mål den før du får din morgenkaffe!

Hvad er en normal hvilepuls?

En normal hvilepuls for voksne ligger for det meste mellem 50 – 80 slag i minuttet. Hvis du er i rigtig god form, kan pulsen være betydeligt lavere. På den anden side kan pulsen være noget højere, hvis du er i dårlig form.

Hvad er en god hvilepuls?

Hvad er en god hvilepuls varierer fra person til person. Både gener, alder og køn vil påvirke hvilepulsen.

Generelt anses en hvilepuls på 50 – 60 for at være særlig god. Gennemsnittet er 50 – 80 slag i minuttet.

En lav hvilepuls er kun godt, hvis du er i god form. Hvis du er i dårlig form, og samtidig har en lav hvilepuls, kan det give mening at tage en tur til lægen.

Hvad gør jeg, hvis min hvilepuls er steget?

En af de mest almindelige årsager til, at hvilepulsen stiger, er, at du er blevet mindre fit. Stress er også en almindelig årsag til en højere hvilepuls.

Hvis din hvilepuls er steget markant for nylig, anbefaler vi, at du konsulterer en læge.

Er en hvilepuls på 40 normal?

En hvilepuls på 40 er ret lav. Hvis du er meget veltrænet, er det ikke utænkeligt, at hvilepulsen er en del lavere end 50 slag i minuttet.

Det kunne også være noget så simpelt som, at dine gener har givet dig en lidt lavere puls.

Hvis du har lav puls uden at være i god form, bør du søge læge for en nærmere vurdering.

Hvad er en hvilepuls?

Hvad er hvilepuls

Hvis du læser denne artikel, ved du sikkert, hvad en hvilepuls er. Vi giver stadig en kortfattet og enkel forklaring.

Hvilepuls er et mål for, hvor hurtigt dit hjerte slår, når du er i hvile. Her er det pulsen, der måles, og den måles mest i antal slag i minuttet. Hvis du siger, at du har en hvilepuls på 60 slag, betyder det, at hjertet slår 60 gange i minuttet.

Generelt set indikerer en lav hvilepuls, at du er i god form. Samtidig har det vist sig, at personer med lav hvilepuls kan have en lavere risiko for at udvikle hjertekarsygdomme på længere sigt.

Der er mange faktorer, der påvirker hvilepulsen. Derfor er det vigtigt, at du ved hvornår og hvordan du skal måle den for at få det mest nøjagtige resultat!

Hvordan måler man hvilepulsen?

Måle hvilepuls

Hjerte- og aktivitetsure beregner næsten altid din hvilepuls for dig. Det betyder dog ikke, at alle målinger er nøjagtige. Mange af urene fra Fitbit beregner faktisk din hvilepuls ud fra et gennemsnit i løbet af dagen. Det er ofte forkert, da pulsen trods alt varierer meget.

Undertegnede har en hvilepuls på cirka 45, målt tidligt om morgenen. På dage med meget aktivitet har flere pulsmålere dog rapporteret om en meget højere puls end som så. Så ofte kan den gammeldags måde være den bedste!

Den nemmeste måde at måle din hvilepuls på er at trykke fingrene mod dit håndled eller mod din hals. Så snart du holder dem på det rigtige sted, vil du tydeligt mærke pulsen mod fingrene.

Hvilepulsen kan i øvrigt ikke måles på ethvert tidspunkt. Du skal være helt rolig, og din krop skal være afslappet. Du skal ikke være stresset, og hvis du lige har været i bevægelse, vil din puls sandsynligvis være en hel del højere. Det anbefales generelt at måle din hvilepuls om morgenen, lige efter du er vågnet. Og mål den inden du tager din morgenkaffe!

  1. Tryk fingrene mod håndleddet eller mod halspulsåren. Prøv dig frem indtil du mærker din puls.
  2. Brug et stopur og indstil det til 60 sekunder.
  3. Tæl alle slagene i løbet af de 60 sekunder. Dette er din hvilepuls!

Mange anbefaler, at du kun måler din puls i 15 sekunder og ganger resultatet med 4 for at finde antallet af slag i minuttet. Denne metode giver et godt fingerpeg, men tager ikke højde for en vigtig faktor – nemlig det, der ofte kaldes sinusarytmi.

Kort om respiratorisk sinusarytmi og HRV

HRV står for Heart Rate Variability og siger noget om, hvor meget tiden varierer mellem hvert hjerteslag. Hjertet slår derfor ikke 100% regelmæssigt hele tiden. En lav hvilepuls betragtes typisk som et tegn på godt helbred. Det kan man ikke sige om HRV. En højere HRV (dvs. mere variation mellem hjerteslag) kan vidne om bedre hjertesundhed og kondition.

Samtidig har du det, der kaldes respiratorisk sinusarytmi. Det er noget, man ofte ser hos børn og unge, samt dem, der er særligt veltrænede. Grundlæggende betyder det, at pulsen varierer alt efter, om du trækker vejret ind eller ud. Når du trækker vejret ind, kan din puls stige, før den hurtigt falder igen, så snart du trækker vejret ud.

Lad os komme til sagen. Hvis du tager en lang vejrtrækning, når du måler din hvilepuls, er der er en god chance for, at pulsmålingen bliver lidt højere, end den egentlig burde være. Korte målinger på 10 – 15 sekunder kan derfor hurtigt blive unøjagtige. En måling på 60 sekunder vil generelt give et mere præcist resultat!

Hvad er en normal hvilepuls?

Hvilepulsen vil variere med alderen. I de første leveår er hvilepulsen ofte en hel del højere end senere i livet. Samtidig er der visse forskelle mellem mænd og kvinder.

En normal hvilepuls for voksne er for det meste mellem 50 – 80 slag i minuttet. Hvis du er i rigtig god form, kan din puls være betydeligt lavere. Til gengæld kan pulsen være noget højere, hvis du er i dårlig form.

For meget veltrænede mennesker er det ikke ualmindeligt, at hvilepulsen falder til 40 slag/minut. Ifølge forskning.no havde Bjørn Dæhlie i sin tid en hvilepuls på 30 slag i minuttet. Vi ved ikke med dig, men hvis hvilepulsen på en i redaktionen her faldt til 30, ville der nok ikke have taget lang tid, før lægevagten ville have modtaget et telefonopkald. Til gengæld kan vi heller ikke ligefrem påstå, at vi er så godt trænede, som Bjørn Dæhlie var.

Hvis du sidder meget stille og generelt er i dårlig form, kan din hvilepuls hurtigt overstige 80 slag i minuttet. Inden for medicin har det længe været kendt, at en hvilepuls på over 100 slag/min øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Den tekniske betegnelse for dette er takykardi.

  • Tip: Hvis du bruger en mobiltelefon, kan du scrolle til siden i tabellerne for at se alle værdierne!

Hvilepuls for kvinder

AldersgruppeEliteatletFremragendeGodt trænetGennemsnitligUnder gennemsnittet
18 - 2554 - 6061 - 6566 - 6974 - 7885+
26 - 3554 - 5960 - 6465 - 6873 - 7683+
36 - 4554 - 5960 - 6465 - 6974 - 7885+
46 - 5554 - 6061 - 6566 - 6974 - 7784+
56 - 6554 - 5960 - 6465 - 6874 - 7784+
Over 6554 - 5960 - 6465 - 6873 - 7684+

Hvilepuls for mænd

AldersgruppeEliteatletFremragendeGodt trænetGennemsnitligUnder gennemsnittet
18 - 2549 - 5556 - 6161 - 6570 - 7382+
26 - 3549 - 5455 - 6162 - 6571 - 7482+
36 - 4550 - 5657 - 6263 - 6671 - 7583+
46 - 5550 - 5758 - 6364 - 6772 - 7684+
56 - 6551 - 5657 - 6162 - 6772 - 7582+
Over 6550 - 5556 - 6162 - 6570 - 7380+

Påvirkes af mange faktorer

Der er ingen mulighed for at undgå det. Der er mange eksterne faktorer, der kan påvirke din hvilepuls. Din hvilepuls kan derfor variere ret meget fra dag til dag, alt efter hvilken situation du er i.

Vi har listet nogle af de mest almindelige faktorer, der kan påvirke din hvilepuls.

  • Hvis du har været stresset for nylig, er det ikke usædvanligt, at din hvilepuls er lidt højere. Dette er som udgangspunkt ikke farligt, medmindre stressen bliver en fast del af hverdagen.
  • Stimulanser. Både koffein og nikotin er stimulanser, der kan øge din puls. Ændringen er midlertidig, og pulsen vil falde igen, så snart stofferne er ude af kroppen.
  • Tid på dagen. Pulsen er for det meste lavest tidligt om morgenen, lige efter du er vågnet. Sidst på aftenen, hvor både krop og sind er faldet til ro, er det også typisk, at pulsen falder.
  • Gener. Det er ikke kun den form, du er i, der påvirker din hvilepuls. Gener har også meget at sige. Nogle mennesker har simpelthen en lidt lavere/højere hvilepuls end andre, uden at det nødvendigvis tyder på, at der er noget galt.
  • Pulsen går op, når vi træner. Hvis du har trænet hårdt, kan din puls også forblive lidt højere et stykke tid efter træning.
  • Hvis det er meget koldt, vil pulsen normalt stige. Kroppen skal simpelthen arbejde hårdere for at holde varmen.
  • Hvorvidt du står, sidder eller ligger ned, vil også påvirke din puls. Generelt er pulsen lavest, når man ligger ned.

Læs også: Hvor mange skridt skal man gå om dagen?

Kilder